Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Zorgen over uitbreiding militaire oefenterreinen14 maart 2024 Zo'n 2200 burgers en bedrijven hebben gereageerd op de plannen van Defensie om het aantal militaire locaties uit te breiden. Dat schrijft staatssecretaris Van der Maat aan de Tweede Kamer. In de betrokken gemeenten zijn o.a. zorgen over geluidsoverlast door meer vliegbewegingen en oefeningen met explosies. |
Pleidooi vliegbelasting12 maart 2024 De maatschappelijke kosten van vliegen - van geluidsoverlast tot klimaatschade - worden nauwelijks doorberekend in de ticketprijzen. De Nederlandse overheid houdt de luchtvaart grotendeels belastingvrij. Natuurbeschermingsorganisatie Natuur & Milieu pleit voor een afstandsafhankelijke vliegbelasting. |
Platform metingen weglawaai12 maart 2024 Eén van de voornaamste zorgen in het beheer van de openbare ruimte is het beheersen van geluidsoverlast veroorzaakt door wegverkeer. Het meten van geluidsniveaus speelt hierbij een centrale rol. Om de verschillende meetsystemen die deze geluidniveaus geautomatiseerd kunnen meten te controleren, organiseert het CROW Platform Wegmetingen tweejaarlijks een ringonderzoek. In 2025 vindt het volgende ringonderzoek geluidsmetingen plaats. Wil je de certificering voor jouw organisatie in gang zetten? |
Walstroom haven Rotterdam04 maart 2024 Containerterminal Rotterdam World Gateway (RWG) heeft besloten om de gehele kade voor alle schepen te gaan voorzien van walstroom. De terminal van RWG is al volledig geautomatiseerd en CO₂-neutraal. Door de aanleg van de walstroomvoorziening zullen ook de schepen aan de kade geen fijnstof, stikstof en CO₂ meer uitstoten. Daarnaast zorgt de voorziening voor een vermindering van geluid. |
Krimp Schiphol en KLM04 maart 2024 Schiphol hield rapport over krimp tegen onder druk van KLM Schiphol heeft een rapport over de krimp van de luchthaven niet naar buiten gebracht, onder druk van KLM. Dat meldt de Volkskrant, die het onderzoeksrapport heeft ingezien. Daarin zou naar voren komen dat een hogere vliegtaks voor verre vluchten, ook voor transferreizigers, "een veel beter" alternatief is. Maar dat zou ingaan tegen het verdienmodel van KLM. |
'Zonneroute' langs A7304 maart 2024 Krijgen we geluidsoverlast? Langs de A37 bij Hoogeveen komt een zonnewand van 6,5 meter hoog. Die loopt straks vanaf het viaduct Alteveer richting Hoogeveen-Oost. "Wij merken nu al dat als er bomen gekapt worden, er meer geluid is van de snelweg", liet een Hoogevener weten die vlakbij de plek woont waar de wand moet komen te staan. "Wordt het dan niet erger als de muur zo hoog wordt?" De projectleider liet weten dat er een bolling in de gehele zonnewand komt. Die gaat zorgen dat het geluid terugkaatst naar de weg en werkt daardoor dempend. |
Drones veroorzaken hinder23 februari 2024 Inwoners van het Noorse huttengebied bij Sjusjøen klagen over geluidsoverlast door drones. Die bezorgen er namelijk sinds kort volledig autonoom sushi bij de bergbewoners. |
Geluidmetingen voorspellen het weer beter23 februari 2024 Het KNMI meet het infrageluid van de stratosferische poolwervel. Dat is een sterke wervelwind op enkele tientallen kilometers hoogte boven het noordpoolgebied en beïnvloedt ons weer aan de grond. Meer kennis van de poolwervel via geluidsmetingen maakt betere weersverwachtingen mogelijk. |
Schiphol verzacht leed met cadeautje23 februari 2024 Omdat de Kaagbaan is enkele dagen dicht is voor onderhoud en is dat merkbaar in dorpen als Rijsenhout, Uithoorn en Aalsmeer. Om het leed door de extra geluidsoverlast wat te verzachten, mogen omwonenden van Schiphol een presentje uitzoeken in de webshop van de luchthaven. |
Stop met luide festivals20 februari 2024 Nederland telt in Europa de meeste festivals. Steeds meer mensen leveren woongenot in en krijgen er hinder en overlast voor terug. Geluidsoverlast voor de omgeving wordt door de wetgeving aan banden gelegd. Althans, dat is de bedoeling. Maar wat als metingen zeggen dat het geluid binnen de wettelijk norm blijft en mensen desondanks blijven herhalen dat ze veel hinder ervaren? Moet de wet dan worden bijgesteld? Er is handelen naar de geest van de wet en je kunt je verschuilen achter de letter van de wet. Een wet is mooi, maar zal ook toegepast moeten worden in plaats van omzeild? |
Geluid in gymzalen te luid19 februari 2024 Het geluid in gymzalen is vaak te hard en daardoor kunnen gymleraren gehoorschade oplopen. Dat meldt de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en het journalistieke platform Pointer van KRO-NCRV. |
Geen 60 decibel12 februari 2024 Een groep inwoners van Oudeschip, vlak bij de Groningse Eemshaven protesteert tegen plannen de geluidsnorm in het havengebied te verhogen. De gemeente Het Hogeland en de provincie Groningen willen de Eemshaven uitbreiden naar de Oostpolder, een gebied grenzend aan Oudeschip. Een deel van de polder moet beschikbaar komen voor industrie, zoals waterstof- en accufabrieken. Nu horen de bewoners af en toe geluiden uit de Eemshaven als ze in de tuin zijn. Het plan houdt in dat de geluidgrenswaarde aan de rand van het (toekomstige) industriegebied van 50 naar 60 dB(A) gaat. Bedrijvigheid komt niet alleen dichterbij, maar mag ook meer geluid maken. Ter compensatie wordt isolatie van huizen aangeboden. Dat is geen oplossing zeggen de actievoerders: rust in huis is geen rust buiten. |
Gratis oordoppen met carnaval09 februari 2024 Als het geluid uit de luidsprekers zo luid is, dat achteraf je een piep in je oren hoort is het feest niet cool meer. Steeds meer carnavalsverenigingen zijn zich daar van bewust en nemen maatregelen. Zo worden in de carnavalstent in Uden dit jaar voor het eerst gratis oordoppen uitgedeeld. “We willen dat niemand zich bezwaard voelt om binnen te staan", zegt Sjoerd ten Cate, woordvoerder van carnavalsvereniging De Knoerissen. |
Gemeenten beperken splitsing woningen08 februari 2024 Drie op de tien gemeenten hebben een verbod op gesplitste woningen op bepaalde plekken. Dat heeft vaak te maken met de leefbaarheid in de wijk, denk aan bevolkingsdichtheid, parkeerdruk en geluidsoverlast. |
Windmolenpark overschrijdt geluidsnorm niet08 februari 2024 Uit nieuw onderzoek blijkt dat windmolenparken in de Drentse Monden en Oostermoer geen geluidsgrenzen overschrijden. Er waren zorgen over lage tonen. Ook die werden niet gevonden. |
Vierde aanvliegroute Schiphol05 februari 2024 Verontruste inwoners van Utrechtse Heuvelrug vragen de gemeente opheldering over de plannen voor een 4de aanvliegroute naar Schiphol. Als de route hier komt, zullen 130 vliegtuigen per etmaal van 3000 naar 1800 meter hoogte dalen over de gemeente, met als gevolg herrie, fluittonen en hoge uitstoot van giftige stoffen door onvolledige verbranding. |
Geen Lelystad Airport30 januari 2024 De Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport definitief niet in gebruik wordt genomen voor commercieel vliegverkeer. Een oproep daartoe van onder meer de Partij voor de Dieren kreeg steun van andere linkse partijen en van NSC, CDA en BBB. |
Rechtszaak tegen staat i.z. Schiphol30 januari 2024 Is geluidsoverlast Schiphol schending van het mensenrecht? Omwonenden van Schiphol eisen in een rechtszaak dat de overheid extra maatregelen neemt om geluidoverlast van vliegtuigen tegen te gaan. |
KLM stopt met nachtvluchten29 januari 2024 Met de ingang van de zomerdienstregeling vertrekken of arriveren tussen middernacht en 06.00 uur geen passagiersvluchten van KLM op Schiphol. De ingreep betekent nog lang niet het einde van nachtvluchten op Schiphol. Onder andere budgetmaatschappij Transavia, ook onderdeel van Air France-KLM, is vooralsnog van plan in de nacht of vroege ochtend te vertrekken of te landen op Schiphol. Ook gaan er nog vrachtvluchten in de late of zeer vroege uren. |
Uitstel krimp Schiphol25 januari 2024 Het is onwaarschijnlijk dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Greenpeace, Natuur & Milieu, Milieudefensie en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden het "heel ergerlijk dat nu opnieuw kostbare tijd verloren gaat om omwonenden te beschermen tegen slapeloze nachten en overlast door Schiphol en luchtvaartbedrijven". |