Nieuwsarchief
Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.
Groningen tegen uitbreiding vliegveld "Eelde"24 maart 2025 De gemeente Groningen vraagt om herziening van het ontwerp luchthavenbesluit Eelde. Het springt daarmee op de bres voor omwonenden van de luchthaven. De gemeente is tegen de verruiming van de openingstijden, omdat dit leidt tot meer geluidsoverlast in de dorpen Glimmen en Onnen. |
'Schiphol pleegt mishandeling'23 maart 2025 De traditionele onderwereld is voor de samenleving minder gevaarlijk dan de CEO’s van grote vervuilende bedrijven’, zegt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq. CEO’s opereren volgens haar veel sluwer en schadelijker dan de ‘klassieke’ criminelen. Ficq deed aangifte tegen Schiphol wegens mishandeling. Namens omwonenden richt ze zich tegen KLM, Transavia, Schiphol en de Nederlandse staat als aandeelhouder van de luchthaven, vanwege ‘structurele slaapverstoring door extreme geluidshinder’. Daarmee kiest ze voor een compleet nieuwe juridische invalshoek: luchtvaartoverlast als een vorm van mishandeling. |
Voetbalkooi verdwijnt23 maart 2025 Sinds de voetbalkooii ingeklemd tussen woningen in een nieuwbouwwijk van Oegstgeest er staat, klagen buren over lawaai. De hinder wordt veroorzaakt door stuiterende ballen op de grond en tegen de hekken, maar ook door geschreeuw. Omwonenden hebben een geluidsmeting laten uitvoeren door de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). De NSG noemde de hinder 'zeer ernstig' en 'onhoudbaar' Op basis daarvan en het advies van de Omgevingsdienst heeft de gemeente moeten besluiten de kooi te verwijderen. |
EU verbiedt luide uitlaten motorfietsen23 maart 2025 De Europese Unie heeft nieuwe anti-tampering regelgeving aangekondigd die strenger optreedt tegen het verwijderen van dB-killers uit motoruitlaatsystemen. Deze maatregelen, ontwikkeld in samenwerking met de motorfietsindustrie, zijn specifiek gericht op het tegengaan van geluidsoverlast en het verminderen van emissies. Een belangrijk aspect van de nieuwe regelgeving is dat het illegaal wordt om dB-killers, de dempers die geluid en emissies van motoruitlaten beperken, te verwijderen of aan te passen. |
Geluidsdisplay langs provinciale weg20 maart 2025 Provincie Noord-Holland plaatst in Laren geluidsdisplay langs Hilversumseweg. Het is een scherm dat weggebruikers waarschuwt als hun voertuig teveel geluid maakt. Met deze maatregel wil de provincie de weggebruikers bewustmaken van hun gedrag en hen aanmoedigen om rustiger te rijden, onnodig lawaai te voorkomen en niet te hard op te trekken. |
In Utrecht komen meer molens20 maart 2025 Provinciale Staten van Utrecht stemden over stoppen plaatsing windmolens in Stichtse Vecht, Montfoort en Oudewater. De provincie Utrecht heeft daar locaties aangewezen voor windmolens omdat de gemeenten zelf niet met concrete plannen komen. Het voorstel werd weggestemd, tot ongenoegen van bewoners. |
Schiphol ontloopt straffen11 maart 2025 Schiphol heeft geluidsnormen overtreden, maar ontloopt straffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt namelijk niet te kunnen handhaven door een aanwijzing van de minister. De toezichthouder zelf waarschuwt dat omwonenden daardoor onvoldoende beschermd worden. |
Vangrail als geluidscherm10 maart 2025 In de wijk De Buitenhof van de stad Groningen zijn de vangrails langs de A7 voorzien van geluidwerende platen. De onderkant heeft een plaat gekregen waardoor het geluid naar beneden reflecteert en wordt geabsorbeerd in de berm. Het geluid neemt zodoende bij de woningen met gemiddeld 2,5 dB af. |
Tienduizenden Hagenaars wonen in de herrie10 maart 2025 Tienduizenden Hagenaars wonen op plekken waar te veel lawaai is. Een deel van hen slaapt daardoor slecht. Verkeer op gemeentelijke wegen is de grootste boosdoener, maar trams en treinen dragen ook hun steentje bij aan de geluidsoverlast. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente Den Haag. |
KLM wil niet krimpen10 maart 2025 KLM wil krimp van Schiphol achter zich laten, nu de Europese Commissie zegt dat de nieuwe vliegtuigen die de maatschappij koopt moeten worden meegewogen in de kabinetsplannen om geluidshinder te reduceren. Op termijn moet ook groei van het aantal vluchten weer mogelijk worden. |
EU: Krimp Schiphol moet en kan06 maart 2025 Een vermindering van maximaal 500.000 naar 478.000 vliegbewegingen per jaar is volgens de EU-Commissie een stap in de goede richting. NL heeft de Europese procedure 'grotendeels goed gevolgd', maar er is onder meer niet goed gekeken naar het aandeel dat privé-vluchten, medische vluchten en zakenreizen. Ook ontbreekt het effect van de nieuwere vliegtuigen bij luchtvaartmaatschappijen. |
Minder privévliegtuigen Schiphol05 maart 2025 Minder privévliegtuigen moeten van en naar Schiphol vliegen, vindt de Tweede Kamer. Op die manier moet geluidsoverlast rond het vliegveld worden teruggedrongen. Een motie van onder meer NSC die het kabinet vraagt om deze maatregel op te nemen in de plannen tegen geluidshinder, kreeg steun van een Kamermeerderheid. |
Autovrije nieuwbouwwijk04 maart 2025 In Utrecht is de eerste paal in de grond gegaan voor een wijk zonder auto's. De nieuwbouwwijk 'Merwede' wordt de grootste autovrije wijk van Nederland. De wijk van zo'n 24 hectare komt tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk ten zuidwesten van de binnenstad, op zo'n 10 minuten fietsen van Utrecht Centraal. Het komt in de plaats van een bedrijventerrein.
|
Vereenvoudiging regelgeving stiltegebieden04 maart 2025 Gedeputeerde Staten van Noord-Holland willen de wirwar aan stiltegebieden in de provincie vereenvoudigen en zoveel mogelijk laten samenvallen met de natuurgebieden van het Natuurnetwerk Nederland en Natura 2000. Het college betrekt de gemeenten en de statencommissie Leefomgeving bij de plannen. Uiteindelijk besluiten Provinciale Staten over het opnemen van de stiltegebieden in de Omgevingsverordening 2026. |
Evenementen NDSM-werf A'dam27 februari 2025 Tussen maart en november 2025 vinden op het buitenterrein van de NDSM-werf en in de NDSM Loods een aantal grote evenementen plaats. De evenementen op het buitenterrein van de NDSM stoppen uiterlijk om 23.00 uur. Tijdens onder andere DGTL en ADE zijn er ook nachtelijke evenementen, binnen in de NDSM-Loods. |
Hoger beroep "Schiphol" Overheid.26 februari 2025 Meer partijen mogen hun zegje doen in de rechtszaak over geluidsoverlast door Schiphol. De zaak speelde tussen de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en de Nederlandse overheid. Maar in het hoger beroep mogen nu ook luchtvaartmaatschappijen, belangenclubs uit de sector en Schiphol hun standpunt toevoegen. |
Geen nieuwe aanvliegroute Schiphol24 februari 2025 Er komt geen nieuwe aanvliegroute voor Schiphol via het oosten van Nederland. Het plan voor deze vierde aanvliegroute is van de baan, schrijft minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het lukt niet om "de benodigde internationale aansluitingen te ontwerpen". Meer vlieghinder rondom Hoofddorp en boven het Noordzeekanaal nu ‘vierde aanvliegroute’ naar Schiphol niet doorgaat |
Verdere krimp Schiphol goed mogelijk24 februari 2025 Het economenblad ESB deed een onderzoek naar de krimp van Schiphol en de gevolgen hiervan en concluderen dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar zonder het vestigingsklimaat te schaden. Het Rijk geeft geen krimp. |
Evenemententerrein aanwinst?20 februari 2025 Beton-T, bij de Balijebrug in Utrecht, profileert zich als een experimenteel stadsplein. "Een tijdelijk project dat ongebruikt gebied omtovert tot een plek waar cultuur, beweging, educatie, groen, ontspanning en verwondering naast elkaar kunnen leven." Maar de mensen die er naast wonen hebben een heel ander beeld. Zij verwonderen zich vooral over de herrie die Beton-T produceert als er een feest of optreden is. En dat mag maximaal twaalf keer per jaar. De veranwoordelijk wethouder betoogt: men houdt zich keurig aan geluidseisen, daarom is Beton-T een verrijking. |
Schiphol: nachtvluchten verder omlaag20 februari 2025 Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen.
Toch wordt gestreefd naar meer vliegen. Dat de geluidsoverlast van Schiphol voor de omgeving de afgelopen jaren zou zijn afgenomen, is niet wat de omwonenden zelf ervaren. Dat zegt de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) in reactie op een bewering van de top van het bedrijf. |