Lawaai is geen leven
Lawaai is geen leven
Er bestaan vele soorten lawaai,
maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Laten we zacht zijn voor elkaar

test

Stilte is niet de afwezigheid van geluid - Tao Meng

Thuisbezorgd.nl

Geluidkeurmerk voor geruisloze bezorging

Thuisbezorgd.nl krijgt pluim van Stichting

 Verkeerslawaai is in sommige regio’s de laatste maanden een beetje afgenomen. Dat komt omdat een aantal restaurants hun maaltijden laat bezorgen door een elektrisch aangedreven autootje. Dat vormde voor de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) reden een geluidkeurmerk uit te reiken aan de initiatiefnemer, Thuisbezorgd.nl.

De uitreiking vond plaats op 4 november bij de opening van het congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit te Nieuwegein.

Zo’n zestig aangesloten restaurants in de regio’s Enschede, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam doen mee aan een proef met de elektrisch aangedreven en geruisloos rijdende Renault Twizy Cargo.

Elektrisch aangedreven motorvoertuigen in de stad zijn niet alleen stil, maar produceren ook geen fijn stof.  De milieubelasting neemt dan ook over de hele linie af in woonwijken. Dus geen ronkende dampende scooters meer van de pizzabezorger.  

Bij herrie op straat wijst zo’n 20 % van de mensen de scooter aan als boosdoener. De NSG is groot voorstander van elektrisch vervoer over de weg in woongebieden.

 

Thuisbezorgd.nl

 Thuisbezorgd.nl verwerkt in Nederland per maand meer dan een miljoen bestellingen van vijfduizend aangesloten restaurants. Het online bedrijf vindt dat de bezorger en zijn vervoermiddel visitekaartjes van een restaurant zijn. De Twizy Cargo past bij deze visie. De vierwieler zorgt ervoor dat zowel de bestuurder als de maaltijd droog, geruisloos en milieuvriendelijk op de bestemming aankomen.

Jan Kramer overhandigt het keurmerk aan Liza Hensema van de firma Thuisbezorgd.nl

 

 Renault TwizyNijpels

De Twizy Cargo is er in twee uitvoeringen. De Twizy Cargo 45 is een alternatief voor de scooter. Voor beide uitvoeringen is de actieradius is ruim voldoende om eten te bezorgen binnen de stad.

 

 

 

Ed Nijpels krijgt aanwijzingen en maakt een rondje over de beursvloer van GTL

GELUID IN HET NIEUWS

Goederentreinen steeds stiller

ProRail heeft het lawaai van goederentreinen in tien jaar tijd drastisch kunnen terugdringen... Verder >

Horen is selectief en betekenisvol luisteren

Hanen worden niet doof van hun eigen zeer luide gekraai en moeders horen het kraaien van haar kind des te beter... Verder >

Meer geluidsruimte voor Haagse horeca

In Den Haag worden de sluitingstijden in drie extra centrumstraten vrijgegeven. Ook moet er een pot met geld komen voor geluidsisolatie van horecazaken. 'We willen een bruisende binnenstad!'... Verder >

'Lelystad moet volgend jaar echt open'

Als Lelystad Airport volgend jaar april niet opengaat zal Schiphol in gesprek moeten met de politiek, luchtvaartsector en omwonenden over het aantal vluchten dat daar is toegestaan... Verder >

Schijn belangenverstrengeling onderzoek Lelystad

De deskundige die voor het ministerie de fouten in het milieurapport over Lelystad Airport moet herstellen, is getrouwd met de directeur van de onafhankelijke commissie die het gerepareerde rapport moet beoordelen... Verder >

CONGRES AGENDA

Nationale geluidshinderdag 2018
27 maart 2018

Geluid en transformatie, de opgave voor gemeenten!... Verder >

NSG-bijeenkomst: Geluidshinder, hoe te duiden?
09 januari 2018

Op deze NSG-themabijeenkomst wordt inzichtelijk gemaakt wat er allemaal een rol speelt en hoe hinder anders dan alleen in decibellen beheersbaar kan worden gemaakt... Verder >

Masterclass Soundscape
03 oktober 2017

De naderende Omgevingswet (maar ook de huidige wetgeving) biedt namelijk veel kansen voor deze nieuwe manier van nadenken over geluid... Verder >