Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky

NSG-middag 15 februari

'Op weg naar een stiller (stedelijk) Nederland' 

Maandag 15 februari 2010
NS-Trefpunt, Utrecht

Meer verkeer betekent meer geluid. Meer geluid in de woonomgeving betekent meer hinder en meer gezondheidsschade. Mensen ervaren stress, functioneren minder goed en worden ziek. Aan dit groeiend probleem moet een halt worden toegeroepen. De meest doeltreffende wijze is bronnen stiller te maken en waar mogelijk de volumegroei te beperken. Wat betreft bronmaatregelen is dat voor de rijksinfra gebeurd door het Innovatieprogramma Geluid (IPG) op te zetten. Dit heeft veel opgeleverd. Maar ook binnen de steden en dorpen kan het stiller! Door de ministeries van VROM en V&W wordt gewerkt aan een actiever bronbeleid voor het wegverkeer. O.a. door het project ‘Veilige, zuinige en stille banden’ en het programma ‘IPG Stedelijk’. Plaatselijke overheden kunnen ook heel veel doen. Beginnend met het geven van het goede voorbeeld bij de aanschaf van het wagenpark of door een goed doordacht verkeerscirculatieplan waarbij lawaai prioriteit heeft of de realisering van een stille woonwijk en het creëren of beschermen van stille plekken in de stad; plaatsen waar mensen kunnen bijkomen van de hectiek op straat.

Sheets van de voordrachten

- Elektrisch voor- en natransport, Pascal van Houten van OV-fiets
Download sheets

- De kaders van het bronbeleid in de EU en Nederland, Henk Wolfert van DCMR
Download sheets
- Project ‘Veilige, Zuinige en Stille banden’, door Marcel van der Ploeg van SenterNovem
Download sheets
Bekijk filmpje

- Geluid van binnenstedelijk wegverkeer; De motor uit en rustig doorrijden, ir. Mark Bakermans van DGMR
Download sheets
- Innovatie Programma Geluid Stedelijk, Toon Giele van het ministerie van VROM
Download sheets

GELUID IN HET NIEUWS

Meer geluidsruimte voor Haagse horeca

In Den Haag worden de sluitingstijden in drie extra centrumstraten vrijgegeven. Ook moet er een pot met geld komen voor geluidsisolatie van horecazaken. 'We willen een bruisende binnenstad!'... Verder >

'Lelystad moet volgend jaar echt open'

Als Lelystad Airport volgend jaar april niet opengaat zal Schiphol in gesprek moeten met de politiek, luchtvaartsector en omwonenden over het aantal vluchten dat daar is toegestaan... Verder >

Schijn belangenverstrengeling onderzoek Lelystad

De deskundige die voor het ministerie de fouten in het milieurapport over Lelystad Airport moet herstellen, is getrouwd met de directeur van de onafhankelijke commissie die het gerepareerde rapport moet beoordelen... Verder >

Klachten na aanleg (extra) geluidsscherm A50

"Onderzoek van Rijkswaterstaat houdt geen rekening met 'gat' in het scherm. Men meet op de verkeerde plekken."... Verder >

Stress bij vogels door geluid

Vogels die worden blootgesteld aan het aanhoudende geluid van gascompressoren, vertonen symptomen die opmerkelijk veel lijken op de tekenen die slachtoffers van posttraumatische stressstoornis tekenen... Verder >

CONGRES AGENDA

Nationale geluidshinderdag 2018
27 maart 2018

Geluid en transformatie, de opgave voor gemeenten!... Verder >

NSG-bijeenkomst: Geluidshinder, hoe te duiden?
09 januari 2018

Op deze NSG-themabijeenkomst wordt inzichtelijk gemaakt wat er allemaal een rol speelt en hoe hinder anders dan alleen in decibellen beheersbaar kan worden gemaakt... Verder >

Masterclass Soundscape
03 oktober 2017

De naderende Omgevingswet (maar ook de huidige wetgeving) biedt namelijk veel kansen voor deze nieuwe manier van nadenken over geluid... Verder >