Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky

Railverkeer en geluid

Op 16 december 2015 organiseerde de NSG een bijeenkomst met als onderwerp:

Railverkeer en geluid

Plaats van handeling: Spoorwegmuseum Utrecht

Aanleiding

Elektrisch vervoer heeft veel milieuvoordelen.
Voor het vervoer over het spoor wordt al heel lang gebruik gemaakt van elektrische aandrijving. Nagenoeg het totale spoorwegnet in Nederland en Europa is de laatste honderd jaar geëlektrificeerd. Dat geldt ook voor trams in de stad. Bij trein en tram is geluid nog steeds een problematisch issue. De reden: stalen wielen over stalen rails met hoge snelheden en steeds meer vervoer over het spoor.

We staan bij deze vorm van hinderlijk geluid ook op een keerpunt: de ombouw van 350.000 goederenwagons in Europa is ingezet en lijkt tot 2021 voor een flink deel te lukken. Daarmee worden die wagons 8 tot 10 dB(A) minder luidruchtig. Dat mag wel gevierd worden.

Op deze NSG themabijeenkomst gaat het uiteraard om nog veel meer zaken dan goederenvervoer over het spoor, zo wordt ook aandacht geschonken aan de recentelijke brief aan de Tweede Kamer over de bijsturing van het MJPG.

Download hieronder de lezingen van de sprekers

12u30

Welkom

Erik Roelofsen

12u33

Geluid en Treinen, een overview

Paul de Vos

12u51

Gezondheidseffecten (o.a. trillingen, geluid, dosis/effect, personentrein vs goederentrein)    

Irene Van Kamp (RIVM)

13u19

Wat betekent Europa voor Nederland? 

Michael Dittrich (TNO)

13u47

Naleving GPP's.  Wat doet Prorail wel en niet?

Chiel Roovers (Prorail)

14u15

Pauze

 

14u35

Maatregelen, o.a. spoorconditionering, w.o. trams

Booggeluid voor de maatregelen

Booggeluid na het treffen van maatregelen

Ron Al (Rail Partner Holland)

15u03

Geluid- en/of trillingsmaatregelen (o.a. slijpen van spoorstaven en wielen) 

Arnold Kok (DGMR)

15u31

Zes jaar strijd geluidsoverlast HSL    

Loeky van de Horst (Stichting stop geluidshinder HSL)

15u59

 

16u20

Bijsturing van het MJPG en filmpje MJPG

 

Afsluiting door voorzitter

Hans Herremans (Ministerie I&M)

Paul de Vos

16u25

Naborrel

 

17u30

Einde bijeenkomst

 

 

GELUID IN HET NIEUWS

Cijfers Schiphol kloppen niet

Dat betogen bewoners in Spaarnwoude op basis van eigen metingen... Verder >

'Verkeerslawaai moet worden gemeten'

De SP in Voorschoten wil weten hoeveel het lawaai van de A4 is toegenomen sinds de kap van bomen... Verder >

Aanpak lawaai HSL nog niet van de grond

Ruim twee jaar geleden besloot de toenmalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, om de geluidsoverlast van de HSL te gaan aanpakken... Verder >

Lawaai TT Assen onveranderd veel.

De geluidshinder voor omwonenden het TT Circuit van Assen is nog even groot als vijf jaar geleden... Verder >

Discussie over windmolens

De gemeente Culemborg heeft een visie over windenergie ontwikkeld... Verder >

CONGRES AGENDA

NSG-bijeenkomst: Geluidshinder, hoe te duiden?
09 januari 2018

Op deze NSG-themabijeenkomst wordt inzichtelijk gemaakt wat er allemaal een rol speelt en hoe hinder anders dan alleen in decibellen beheersbaar kan worden gemaakt... Verder >

Masterclass Soundscape
03 oktober 2017

De naderende Omgevingswet (maar ook de huidige wetgeving) biedt namelijk veel kansen voor deze nieuwe manier van nadenken over geluid... Verder >

Geluidskaarten en Actieplannen
28 juni 2017

Dit jaar moeten weer Geluidskaarten worden gemaakt en zal er begonnen worden met het opstellen van Actieplannen... Verder >