Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky
Er bestaan vele soorten lawaai, maar slechts een soort stilte. Kurt Tucholsky

NSG MIDDAG 2 juni 2010

Op woensdag 2 juni hield de NSG in de Jaarbeurs Utrecht een middag met als onderwerp:

Geluid binnen de Crisis- en herstelwet
over industrie- en verkeerslawaai

Op 31 maart jl. is de Crisis- en herstelwet in werking getreden Deze wet heeft invloed op vele wetten, waaronder wet- en regelgeving voor geluid. De Crisis- en herstelwet heeft als doel ruimtelijke ontwikkelingen in Nederland te stimuleren. De wet beoogt de versnelling van bouwprojecten te realiseren en heeft hiervoor onorthodoxe instrumenten in het leven geroepen. De wet schept nieuwe voorwaarden en mogelijkheden en neemt belemmeringen in wet- en regelgeving zo veel mogelijk weg. Voor een aantal wetswijzigingen wordt een breder toepassingsbereik voorgesteld. Deze wetswijzigingen gelden niet voor de gelimiteerde projectenlijst, maar voor alle projecten in het ruimtelijk domein. Het zijn bovendien geen tijdelijke, maar structurele wijzigingen.

De presentaties kunt u hier downloaden.

Presentaties
De kaders van de Crisis- en herstelwet voor de onderdelen geluid (industrie en wegverkeer) door ir. Leo Jacobs van het ministerie van VROM
Download sheets

De juridische interpretatie van de Crisis- en herstelwet door mr. ing. Luurt Wildeboer, advocaat bij CMS Derks Star Busmann
Download sheets

De mogelijkheden en kansen binnen de geluidwet- en regelgeving met de Crisis- en herstelwet door ing. Frans Houtkamp van LBP-Sight

Download sheets
 

GELUID IN HET NIEUWS

Cijfers Schiphol kloppen niet

Dat betogen bewoners in Spaarnwoude op basis van eigen metingen... Verder >

'Verkeerslawaai moet worden gemeten'

De SP in Voorschoten wil weten hoeveel het lawaai van de A4 is toegenomen sinds de kap van bomen... Verder >

Aanpak lawaai HSL nog niet van de grond

Ruim twee jaar geleden besloot de toenmalig staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, om de geluidsoverlast van de HSL te gaan aanpakken... Verder >

Lawaai TT Assen onveranderd veel.

De geluidshinder voor omwonenden het TT Circuit van Assen is nog even groot als vijf jaar geleden... Verder >

Discussie over windmolens

De gemeente Culemborg heeft een visie over windenergie ontwikkeld... Verder >

CONGRES AGENDA

NSG-bijeenkomst: Geluidshinder, hoe te duiden?
09 januari 2018

Op deze NSG-themabijeenkomst wordt inzichtelijk gemaakt wat er allemaal een rol speelt en hoe hinder anders dan alleen in decibellen beheersbaar kan worden gemaakt... Verder >

Masterclass Soundscape
03 oktober 2017

De naderende Omgevingswet (maar ook de huidige wetgeving) biedt namelijk veel kansen voor deze nieuwe manier van nadenken over geluid... Verder >

Geluidskaarten en Actieplannen
28 juni 2017

Dit jaar moeten weer Geluidskaarten worden gemaakt en zal er begonnen worden met het opstellen van Actieplannen... Verder >